Politisk arbeid
Kunst og design i skolen arbeider politisk for å sikre lærerkompetanse og gode rammevilkår for kunst og håndverk i hele opplæringen - fra barnehage til lærerutdanning. Økt kompetanse sikrer kvalitet og det bidrar til å styrke fagets posisjon og status gjennom et styrket fagmiljø.
Vårt mål er at alle elever gis mulighet til å få god og kvalitetssikret opplæring i kunst og håndverk - gjennom hele opplæringen.

Tiltak og prosesser
- levere høringssvar og innspill til stortingsmeldinger og politiske strategi- og tiltaksplaner
- drive informasjons- og annen påvirkningsarbeid
- skrive innlegg, kronikker og artikler
- ta initiativ til kartlegginger og utredninger
- samarbeide med universitets- og høyskolesektoren og med andre kunstfaglige organisasjoner og nettverk - både i Norge og Norden
- synliggjøre aktuell og relevant forskning innenfor feltet
- ta initiativ til debatter, konferanser, seminar og andre samlinger der fagpolitiske spørsmål drøftes
- møte i høringer på Stortinget og være i direkte dialog med medlemmer av relevante direktorat, skole- og kulturpolitikere på alle nivå og andre aktuelle administrative og faglige myndigheter
Politiske krav
- Det skal være krav til formell fagkompetanse i kunst og håndverk fra 1. trinn (30 studiepoeng i barneskolen og 60 studiepoeng på ungdomsskolen)
- Det skal innføres nasjonale minimumskrav for utforming av spesialrom i kunst og håndverk som gjelder fra 1. trinn. Dette inkluderer areal, plassering, inventar og maskiner.
- Skoleeiere- og ledere skal sikre at lærere i kunst og håndverk har tilgang til nødvendige materialer, verktøy og utstyr samt kvalitetsikret og oppdatert undervisningsmateriell for kunst og håndverk, fra 1. trinn
- Undervisningen i kunst og håndverk og andre praktiske og estetiske fag skal foregå i små grupper (maks 15 elever), fra 1. trinn. Dette er en forutsetning for å kunne jobbe med varierte materialer og verktøy, i verksteder.
- Alle lærere på ungdomstrinnet, uansett undervisningsfag, skal ha lik tid til for- og etterarbeid.
- Skoleeiere- og ledere skal gi kunst- og håndverkslærere anledning til å ta etterutdanning i kunst og håndverk, samt at lærere som underviser i kunst og håndverk skal gis anledning til å styrke sin kompetanse gjennom jevnlig videreutdanning og kursdeltakelse
- Regjering/politisk ledelse må gi tydelige, konkrete og direkte signaler til skoleeiere om at kunst og håndverk, og de øvrige praktiske og estetiske fagene skal prioriteres og styrkes.
