Hopp til hovedinnhold
Kunst og design i skolen logo.

Ferdighetstrapp i tresløyd

  • Progresjonstrapp barn

Ferdighetstrapp i tresløyd er et prosjekt som har som mål å styrke barn og unges håndverksferdigheter innen trearbeid. Prosjektet er støttet av Sparebankstiftelsen og inngår i satsingen Håndverksløftet. Du kan lese mer om Håndverksløftet her:

Prosjektleder:
Eva Lutnæs, Professor ved Fakultet for teknologi, kunst og design (TKD), OsloMet

Prosjektdeltagere:
Oscar Keller, Oscar Keller Design @oskarkeller_design
Herman Ødegård, Studio Sløyd, studio-sloyd.com
Elise Nergård, ung håndverker
Erling Magnus Hjermann, student OsloMet
Inger Marie Berg, student OsloMet
Sunniva French Bolstad, student ved OsloMet

Samarbeidspartnere:
OsloMet, Norsk Folkemuseum, Utdanningsetaten i Oslo, Norges husflidslag, Universitetet i Sørøst-Norge, Hjerleid skole- og håndverksenter og Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.

Om prosjektet:
Kunst og design i skolen leder prosjektet Ferdighetstrapp i tresløyd, som startet i 2023 og lanseres høsten 2025. I tråd med Håndverksløftet ønsker vi å bidra til å fremme statusen til håndverksfagene i skole og samfunn. Målet er å gjøre det lettere å gi god veiledning og undervisning i sløydfag både i skolen og i samfunnet for øvrig.

Prosjektet utvikler en ferdighetstrapp i tresløyd som omfatter oppgaver for elever fra nybegynnernivå til mer erfarne. Vi samarbeider med unge tradisjonshåndverkere, designere, elever i grunnskolen, lærere og lærerstudenter for å skape en progresjonsrekkefølge for håndverksferdigheter i tresløyd.

Formål med prosjektet:

  • Fremme statusen til håndverksfagene både i skole og samfunn.
  • Øke barn og unges ferdigheter i håndverk, praktisk håndlag og kunnskap om tre som materiale.
  • Gi lærere og lærerstudenter en godt utprøvd ressurs for å styrke tresløydundervisningen i grunnskolen.
  • Utvikle og formidle konkrete videoressurser som kan benyttes som læringsverktøy i både skole og samfunn

Oppgavene til sølvmedaljevinner i rått virke - Nadine Verena Ranke

Her kan du se noen av oppgavene fra Nadine Verena Ranke, som ble sølvmedaljevinneren i rått virke! Her er det en vårkrans, en slange, gryteunderlag og smørkniv.

  • vårkrans av kvister

    Vårkrans laget av friske kvister.

  • slange

    Slange av spikkede kvister og perler.

  • gryteunderlag

    Gryteunderlag - spikkede kvister med treperler.

  • smørkniv

    Smørkniv med kolrosing.

Fra utprøving av oppgave Fjellhamar skole

Her har 4. trinn fått prøve seg på å lage en figur av konstruksjonsvirke i ulike dimmensjoner! De har saget, borret, tappet, limt og pusset med sandpapir - før de har fått frie tøyler til å male med vannfarger i etterkant.

  • figur i tre
  • figur i tre
  • figur i tre
  • figur i tre

Tvarer av juletrær Gamlebyen skole

På Gamlebyen skole har de laget tvarer til bruk på kjøkkenet av toppen av gamle juletrær! En gøy oppgave hvor man bruker materialer som vill bblitt kastet.

  • juletretopper

    Juletretopper klar til bruk!

  • fjerning av bark

    Barken fjernes.

  • fjerning av bark

    Sløydbenken gir en ekstra hånd.

  • fjerning av bark

    Nå er tvaren snart klar til bruk.

Båtslipp Operaen

Onsdag 4. juni var det duket for båtslipp fra Operataket i Oslo! 1. og 2. trinn på Gamlebyen skole har jobbet med å lage båter på sløyden, i samarbeid med Snøhetta og Eva Lutnæs - prosjektleder i Ferdighetstrapp for tresløyd.

Elevene har jobbet hardt med båtene. De har utviklet et tema for hver båt, med både relevante funksjoner og utforming, og de har fått øvet seg på å sage, spikre, pusse og ikke minst å samarbeide på en gruppe. Vi fikk se både Godteribåten, Ambulansebåten og Signalbåten (som dessverre hadde mistet signalbiten på veien til Operaen) suse ned på rampen og ut i vannet med et plask!

I forkant av denne dagen hadde elevene fått komme ned på besøk til Snøhetta, hvor de har fått lage egne historier om båtene, og de fikk se mange av prosjektene Snøhetta har hatt som dreier seg rundt vann. Her fikk de se hvordan restauranten Under ble til, hvordan de har designet pengesedler for Norges Bank - og jammen fant vi ikke en båt på en av sedlene også!

Båtslippet ble introdusert av Eva Lutnæs fra OsloMet, Martin Gran og Emanuel Verde fra Snøhetta, samt læreren Charlotte C. Sylte fra Gamlebyen skole. Rektoren Geir Johansen klippet over en rød snor som seg hør og bør, og 1 - 2 - 3 - slipp båtene!

operaen
båtslipp
båtslipp
båt i vannet
eva lutnæs og martin gran
eva lutnæs og studenter

Båtprosjekt med Snøhetta og Gamlebyen skole

Onsdag 4. juni var det duket for båtslipp fra Operataket i Oslo! 1. og 2. trinn på Gamlebyen skole har jobbet med å lage båter på sløyden, i samarbeid med Snøhetta og Eva Lutnæs - prosjektleder i Ferdighetstrapp for tresløyd.

Elevene har jobbet hardt med båtene. De har utviklet et tema for hver båt, med både relevante funksjoner og utforming, og de har fått øvet seg på å sage, spikre, pusse og ikke minst å samarbeide på en gruppe. Vi fikk se både Godteribåten, Ambulansebåten og Signalbåten (som dessverre hadde mistet signalbiten på veien til Operaen) suse ned på rampen og ut i vannet med et plask! Dyktige studentassistenter fra LUPE-utdanningen ved Institutt for estetiske fag Inger Marie Berg og Sunniva Bolstad bisto også i båtbyggingen på Gamlebyen skole.

I forkant av denne dagen hadde elevene fått komme ned på besøk til Snøhetta, hvor de har fått lage egne historier om båtene, og de fikk se mange av prosjektene Snøhetta har hatt som dreier seg rundt vann. Her fikk de se hvordan restauranten Under ble til, hvordan de har designet pengesedler for Norges Bank - og jammen fant vi ikke en båt på en av sedlene også!

Under kan du se videoen fra prosjektet, hvor Martin Gran forteller om metoden de i Snøhetta bruker når de går i gang med et prosjekt, og hvordan denne metoden er brukt i skolen.