Seminar om faget kunst og håndverk
Oppdatert 26.04.2017
25. april 2017, kl. 18:00-21:00 arrangerte Utdanningsforbundet seminar om kunst- og håndverksfaget. I løpet av kvelden ble en rekke argumenter imot deling av faget på ungdomstrinnet lagt på bordet.
Det var knyttet stor spenning til innlegget til Kristian Ilner, seniorrådgiver i NHO. I løpet av kvelden fortalte han at NHO i utgangspunktet støttet forslaget om å utrede en deling av kunst og håndverk på ungdomstrinnet. Bakgrunnen var at NHO mener at håndverksdimensjonen og praktisk arbeid i verkstedet må legges større vekt på i skolen - og at deling muligens kunne ført til dette. Et samlet fagmiljø mener at det må legges større vekt på håndverksdimensjonen og det er det gode muligheter for nå gjennom revideringen av Kunnskapsløftet.
Nå tar NHO med seg argumenter fra fagmiljøet og diskuterer saken på ny. NHO ble oppfordret til å gi tydelig signal overfor politikerne om at de tar diskusjonen og er enige med fagmiljøet om at det som skal til for å styrke den praktiske dimensjonen i faget ikke er deling, men: krav til formell lærerkompetanse fra 1. trinn, prioriteringer av verksteder, materiale og utstyr, delte grupper (maks 15 elever), lik leseplikt/arbeidstid i alle fag, og en tydeligere prioritering av praktisk arbeid i verkstedet i læreplanen.
